12/6/2008 TRANSPORT AERIEls aeroports dels EUA se sumen a 'despullar' viatgers
38 ciutats adopten els escàners que mostren què hi ha a sota de la roba
La protecció de la intimitat preocupa organitzacions, experts i passatgers
IDOYA NOAIN
NOVA YORK
Primer van ser Phoenix i Baltimore. Ara els han seguit Los Angeles, el JFK de Nova York, Albuquerque i Denver. Demà s'hi afegeix Washington. I a finals de mes ho faran Dallas, Detroit, Las Vegas i Miami. En aquests aeroports funcionen o funcionaran els escàners que ofereixen una imatge tridimensional del cos nu dels passatgers, una consecució que els responsables de seguretat dels Estats Units consideren que és "el futur" però que ha avivat les polèmiques sobre privacitat que plantegen associacions de viatgers i grups de drets civils.
L'Agència de Seguretat del Transport (TSA per les seves sigles en anglès) va anunciar dimarts el seu pla d'ampliació de la implantació d'aquests escàners, que funcionen amb ones electromagnètiques que es projecten a alta velocitat sobre el cos del passatger el reflex del qual s'utilitza per construir la imatge en un ordinador. Als EUA, els agents que estudien aquestes pantalles estan situats en un lloc remot i no visible per als passatgers.
PROCÉS OPCIONAL
Si la imatge presenta alguna cosa sospitosa, els agents avisen per ràdio els seus companys en contacte directe amb els viatgers. Un cop resoltes les anomalies --o si no s'identifiquen riscos--, la imatge escanejada s'esborra permanentment, sense donar l'opció d'imprimir-la, exportar-la, emmagatzemar-la o transmetre-la. El procés, segons la TSA, dura mig minut i no és obligatori: es pot rebutjar i optar per ser escorcollat.
L'agència assegura que les ones representen menys risc per a la salut que l'ús d'un mòbil i insisteix que la privacitat està assegurada, ja que la cara hi apareix difuminada. Afirma també que el 90% dels passatgers a Phoenix van acceptar el procés i a Baltimore només el 4% dels viatgers s'hi van negar.
"ASSALT A LA DIGNITAT"
Les dades de la TSA no eliminen les queixes d'alguns viatgers (recollides en molts casos en un bloc creat per l'agència mateixa) ni de grups com la Unió Americana de Llibertats Civils. "El grau d'examen representa un assalt significatiu --i per a alguns humiliant-- a la dignitat essencial dels passatgers que ciutadans d'una nació lliure no haurien de tolerar", afirma Barry Steinhardt, director del programa Tecnologia i Llibertat, que ha denunciat a més a més que el difuminat de les cares "és simplement una mena de tripijoc amb
software que es pot desfer amb la mateixa facilitat amb què s'aplica".
Hi ha experts que alerten que l'escàner hi pot veure a sota de la roba però no a través de materials com el plàstic o la goma. I fins i tot grups conservadors com la Heritage Foundation han criticat els escàners, no perquè ataquin la privacitat sinó perquè suposen "una despesa de diners" que ofereix "resultats mínimament millors que els actuals processos de control". L'aeroport d'Amsterdam i alguns del Japó també fan servir aquest sistema.
El Periódico 12/06/08